Naar de sauna gaan. 12 redenen waarom dit super goed voor je is

Naar de sauna gaan. 12 redenen waarom dit super goed voor je is (voor de Pro’s)

Er gaan veel boodschappen en verhalen de ronde op het internet en in de sportschool die niet juist zijn, onvolledig of mensen weten niet zeker of het wel klopt. Helemaal irritant is het als er twee dingen je worden verteld die tegenstrijdig zijn. Zoals naar de sauna gaan.

naar de sauna

In dit artikel leer je:

  • check
    Waarom naar de sauna gaan goed voor je is
  • check
    Dat naar de sauna gaan je sportprestaties verbeterd
  • check
    Dat naar de sauna gaan een goede combinatie is met je sport

Leestijd: 6 minuten

More...


Is naar de sauna gaan goed voor je?

naar de sauna

Nederland stroomt vol met wellness oorden en de aanbiedingen voor een dagje chillen vliegen je om de oren. Lekker naar de sauna! Ik zei al in een eerdere blog dat de sauna nu echt een must voor me is als het gaat om sport en gezondheid. Ik werd persoonlijk meegevoerd in de vraag of de sauna wel of niet goed voor je is en of het naast een beetje zweten wel enige functie heeft. Mensen denken: “Je lichaamstemperatuur verhogen is toch niet goed voor je? In een sauna kan je namelijk je lichaamswarmte niet kwijt.”

Nader onderzoek

Ik besloot om wat nader onderzoek te doen over het saunagebruik. In dit onderzoek stuitte ik op biomedisch wetenschapper Dr. Ronda Patrick1,2 die een onderzoek heeft gedaan naar hyperthermische conditionering (in makkelijke woorden: jezelf blootstellen aan hitte en daar gewend aan raken).

De meeste mensen die ik spreek over gezondheid en sport gaan eigenlijk nooit naar de sauna, terwijl daar eigenlijk een heel makkelijke manier ligt om fitter te worden. De sauna biedt veel meer dan mensen denken en hier gaat ik dat even globaal voor je op een rijtje zetten.

Disclaimer

Voordat ik dit echter doe, gooi ik er een disclaimer doorheen:

Wat in deze blog staat heeft als doel om jou te informeren. Elk individu is uniek en reageert weer anders op bepaalde situaties. Mensen kunnen doodgaan van de sauna c.q. hitte, zoals deze mafkezen of deze man. Voordat je iets doet dat in deze blog staat beschreven of enig andere drastische aanpassing in je levensstijl zoals het veranderen van je dieet, raadpleeg een arts. De schrijver en uitgever van deze informatie sluiten elke vorm van verantwoordelijkheid uit voor enig negatief effect dat zou kunnen optreden bij het toepassen van de hier verstrekte informatie.

Zo, dat is er weer uit en dat gezegd hebbende: Laten we snel beginnen!

Waarom naar de sauna gaan?

Waar wij Nederlanders naar buiten vliegen als het maar een beetje zonnig is, zitten de mensen aan de andere kant van de wereld in de airco naar de televisie te kijken. Goed, nu is het daar ook wel iets warmer dan in Nederland en ook vaker, maar mensen houden over het algemeen niet van hitte. Op het moment van schrijven is er ook een hittegolf in Nederland en hoor ik mensen nu al weer klagen 😉

naar de sauna

Maar ik zal je iets moois vertellen: Het doen toenemen van je lichaamstemperatuur voor korte perioden is niet alleen gezond, het verbetert zelfs je prestaties.

De voordelen op een rijtje

Even wat voordelen op een rijtje van het regelmatig naar de sauna gaan. Je krijgt:

  1. Een toename in de aanmaak van het menselijk groeihormoon (somatotropine);
  2. Mogelijke spiervergroting (musculaire hypertrofie);
  3. Een toename in de aanmaak van het menselijk groeihormoon (somatotropine);
  4. Mogelijke spiervergroting (musculaire hypertrofie);
  5. Een verbetering in je doorbloeding richting je skelet en ander weefsel;
  6. Toename in je bloedplasma;
  7. Verbeterde concentratie;
  8. Een ‘Runners High’;
  9. Toename van je uithoudingsvermogen;
  10. Een lagere hartslag;
  11. Verbeterde hart- en bloedvaten;
  12. Een afname van spierpijn;
  13. Afname van de uitputting van glycogeen in je spieren dat optreedt tijdens lichamelijke inspanning. Simpel gezegd hou je langer energie over in je spieren om te kunnen presteren;
  14. Een verbetering in het transpiratie proces; je lichaam wordt beter in het regelen van je lichaamstemperatuur en houdt zich koeler tijdens een work-out;

Goed om te combineren

Je kan de sauna gebruiken als een primaire activiteit, die je eens in de zoveel tijd doet. Je kan het echter ook gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld krachttraining zoals ik doe.

Toelichting van de voordelen

Ik zal de punten stap voor stap even toelichten:

Groeihormonen
  • 1
    Het gebruik van de sauna bevorderd de aanmaak van het menselijk groeihormoon en die heb je nodig voor celgroei en aanmaak in je lichaam3.
  • 2
    Punt 1 helpt dus ook mee bij spiergroei. Als jij, naast naar de sauna gaan, je spieren stimuleert voor groei via krachttraining, zullen de groeihormonen die vrijkomen vanuit jouw krachttraining worden aangevuld met de groeihormonen die vrijkomen bij je saunabezoek. Ik ga na mijn krachttraining om de dag de sauna in, dus ongeveer 3 tot 4 keer per week, als de tijd me dat toelaat, 2 sessies van 20 minuten.
Doorbloeding
  • 3
    Over het algemeen bevordert naar de sauna gaan de doorbloeding richting het hart, het skelet en de spieren, de huid en ander weefsel omdat het een toename van het bloedvolume teweeg brengt.
  • 4
    Door de toename van het bloedvolume krijg je meer bloedplasma en dit komt ten goede voor je prestaties waarbij je lichaamstemperatuur wederom voor een korte duur wordt verhoogd. Bloedplasma is het gedeelte van het bloed waarin de bloedcellen en bloedplaatjes in zitten. Het plasma bevat onder andere proteïnen, voedingsstoffen en hormonen. Je lichaam wordt dus voorzien van meer zuurstof en voedingstoffen.
  • 5
    En als ik het heb over de bevordering van de cel groei, heeft het ook positieve effecten op de celgroei in je hersenen. Je zal na een periode merken dat je meer gefocust bent, je leert beter én je geheugen wordt beter. Plus, je zal beter om kunnen gaan met angsten en depressies.
Runner's High
naar de sauna
  • 6
    Wellicht ken je de ‘runner’s high’? Dit is de high die je voelt nadat je een bepaalde tijd hebt hardgelopen. De ‘runner’s high’ voel je omdat er stofjes in je hersenen vrij komen die je goed doen voelen. Denk aan (beta-)endorfine, fenylethylamine en anandamine. Goede Scrabbelwoorden!

Dit zal ik even kort uitleggen:

Endorfine zorgt er grotendeels voor dat jij minder pijn voelt. Het is een opiaat. Denk bijvoorbeeld aan morfine die mensen soms toegediend krijgen als ze zwaar trauma hebben opgelopen.Fenylethylamine staat bekend om zijn stimulerende effect op lichaam en geest. Het zit bijvoorbeeld in stimulerende middelen zoals XTC, dat je verliefd en energiek doet voelen, en Paddo’s die een sterk effect op je psyche hebben.Anandamine is een Cannabinoïde en je ziet hier het woord Cannabis in terug komen oftwel, Wiet! Wiet bootst de werking van Anandamine na en Ananda betekend in het Hindoeïsme geluk en zaligheid.Heerlijk dus die ‘runner’s high’ en het is nog goed voor je ook. Ditzelfde gebeurd als jij naar de sauna gaat. Je kan dus zeggen dat deze high te maken heeft met het verhogen van je lichaamstemperatuur.

Uithoudingsvermogen
  • 7
    Goed, als je weleens hardgelopen hebt, ken je het gevoel van het moe worden en pijn in je lichaam zoals zere spieren. Wat er echter gebeurd als jij jezelf traint via de sauna door je lichaamstemperatuur stelselmatig te verhogen, is dat dit een bijdrage levert aan, bijvoorbeeld, je hardloop activiteit.  Als je je inspant en als je het warmer krijgt, dan gaat je hart sneller kloppen. Dat geldt voor hardlopen of wat voor lichamelijke inspanning dan ook en dit gebeurd ook wanneer je voor een tijd in een hete sauna zit. Je hart en bloedvaten worden ‘getraind’ en dit helpt je bij bijvoorbeeld een toekomstige sportprestatie. Als jij dus meer gewend bent aan hitte en een hogere lichaamstemperatuur zal je uithoudingsvermogen stijgen. Dit gebeurd door de volgende mechanismen:
Hoger bloedvolume
  • 8
    Er vindt een toename plaats in het bloedvolume, waardoor je dus meer bloed in je lichaam hebt en dit brengt meer bloed richting het hart. Je hart kan dus in één slag meer bloed rondpompen en gaat langzamer kloppen; het hoeft immers minder vaak te kloppen om dezelfde hoeveelheid bloed rond te pompen.
  • 9
    Dit zorgt er bovendien voor dat je bloedvaten minder te verduren krijgen en dus een betere conditie behouden.
Spieren krijgen meer brandstof
  • 10
    Er vindt een toename plaats in de doorbloeding richting de (skelet)spieren en dit zorgt ervoor dat de spieren voorzien worden van glucose, vetzuren en zuurstof en zorgt er bovendien voor dat melkzuur, dat in de spieren komt als gevolg van het verbruik van glucose tijdens inspanning, wordt afgevoerd. Dit zorgt er dus ook voor dat je minder (lang) spierpijn hebt.
  • 11
    Omdat je spieren nu meer voorzien worden van voedingsstoffen zijn je spieren nu minder afhankelijk van de voorraad van glycogeen en glycogeen is de opgeslagen energie in je spieren. Volgens een onderzoek verricht door dr. Rhonda Patrick blijkt dat als een persoon regelmatig blootgesteld wordt aan hitte dat het verbruik van glycogeen met 40% tot 50% wordt verminderd.
  • 12
    De regulatie van je lichaamstemperatuur wordt bevorderd. Er vloeit meer bloed naar je huid en bevorderd de hoeveelheid die je transpireert bij inspanning. Je lichaam kan zichzelf beter koelen en dit zorgt er dus voor dat tijdens een inspanning je lichaam minder snel heet wordt. Na gewend te raken aan de hitte zal je sneller gaan zweten en iets langer om zo je lichaam koel te houden.

Dus als je je algehele prestaties wil verbeteren, ga dan naar de sauna!

Wat moet je doen om dit te bereiken?

De studie die Dr. Rhonda Patrick heeft gedaan wees erop dat bij een sauna bezoek van 30 minuten voor twee of drie keer per week na een work-out de prestaties met 32% verbeterden. De personen die meehielpen aan het onderzoek konden 32% langer rennen totdat ze uitgeput waren.

Naast dit resultaat bleek er ook een toename van 7.1% te zijn van het bloedvolume en een toename van 3.5% in rode bloedlichaampjes. Zoals eerder vermeld zorgt dit voor meer zuurstof in het bloed dat naar de spieren gebracht kan worden. Er wordt gesuggereerd dat de toename in rode bloedlichaampjes komt doordat het lichaam compenseert voor het nu hogere bloedvolume.

Bronnen

Luuk

Al op vroege leeftijd is Luuk geboeid door sport. Zijn pad verliep van voetbal tot roeien en van motorcross tot fitness. Gedurende dit pad is Luuk erachter gekomen dat er veel informatie op het internet beschikbaar is dat mensen verward. Deze verwarring staat mensen in de weg om hun eigen doelen te behalen en dat moet maar eens afgelopen zijn. Met heldere woorden en een nuchtere houding, helpt hij jou je doelen te bereiken.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: