Interval Vasten duidelijk uitgelegd. Het geheim tot snel afvallen.

Interval Vasten uitgelegd. Het geheim tot snel afvallen.

In dit artikel gaat ik het met je hebben over interval vasten of, in het engels, intermittent fasting. Ik heb in een eerder artikel verteld dat ik aan vasten doe voor bepaalde gedeelten van de dag of week om sneller vet te verbranden en af te slanken. In dit artikel ga ik in globale lijnen vertellen welke vormen van vasten er zijn en welke vorm van vasten ik aanhoud.

Interval vasten

In dit artikel leer je:

  • check
    Wat interval vasten is
  • check
    Hoe dat een goede tool kan zijn om in een snelle tijd af te vallen
  • check
    Hoe je snel afvalt c.q. vet verbrand zonder dat je harde werk in de sportschool verloren gaat
  • check
    Een vraagteken te zetten bij overige dieetvormen
  • check
    Interval vasten te gebruiken om je spieren te laten groeien

Leestijd: 8 minuten

More...


Interval Vasten uitgelegd

interval vasten

Je hebt vast weleens gehoord van vasten. Vasten is dat principe waar over het algemeen scheef naar wordt gekeken. 'Een hele dag niet eten, dat zou ik nooit kunnen!' Ach, als ik het kan, kan jij het ook. Zo moeilijk is het niet. Interval vasten beperkt zich (gelukkig) niet tot hele dagen niet eten. Al zou dat wel kunnen. 

Interval vasten is dat je in een bepaald tijdsvak van de dag niets eet en in een bepaald tijdsvak van de dag wel eet. It's that easy en met vasten / niet eten bedoel ik dan ook dat je NUL calorieën binnenkrijgt.

Disclaimer

Voordat je drastische veranderingen aanbrengt in je levensstijl, adviseer ik je om een arts te raadplegen. We gaan het hier hebben over je voeding dat een belangrijk deel uitmaakt van je dagelijkse routine. Hier ben je gewend aan.


De bekende vormen van interval vasten samengevat

Lean Gains

Er bestaan verschillende vormen van interval vasten. Eén van de meest bekende is de 'Lean Gains' waar Martin Berkhan er op los heeft geëxperimenteerd en tot succesvolle resultaten is gekomen. Hierbij eet je in een tijdsvak van 16 uur helemaal niets en in een tijdsvak van 8 uur wel. In totaal zit je dan aan 24 uur en is je dag rond.

The Warrior Diet

Ori Hofmekler nam het principe nog een beetje verder met de vorm die hij The Warrior Diet heeft genoemd, oftewel het Krijgers Dieet. Hierbij eet je in een tijdsvak van 20 uur niets en in een tijdsvak van 4 uur wel. Wederom 24 uur bij elkaar. Het klokkie is weer rond.

Eat-STOP-Eat

Brad Pilon kwam met een andere variant genaamd Eat, STOP, Eat. Dit zegt 'eet hoe je normaal eet en één of twee dagen per week helemaal niet.' Dus 24 uur, twee keer per week helemaal niets eten.

Alternate Day Fasting

En als laatste bekende variant heb je Alternate Day Fasting. Dit houdt in dat je de ene dag eet en de volgende dag helemaal niets eet en dat herhaald.


De toepassing

De mate van vetverbranding kun je zelf reguleren aan de hand van de hoeveelheid tijd dat je vast. Krijg je je energie niet binnen via je voeding? Dan gaat je lichaam energie winnen uit je opgeslagen vetreserve. Heel simpel!

De bovengenoemde manieren van vasten vallen onder de overkoepelende naam interval vasten. Waar Lean Gains zegt 16 uur vasten en 8 uur eten, zegt The Warrior Diet 20 uur vasten en 4 uur eten. Niemand heeft zijn stempel gedrukt op bijvoorbeeld 18 uur vasten en 6 uur eten. Dit doe ik veel, dus deze deze: Ik noem het 't Super Goede Gave Luuk Dieet.

Er zijn verschillende methoden zoals je ziet en zoals gewoonlijk hoor je niets zwart wit te zien. Het belangrijkste is dat jij een bepaalde periode gaat vasten waardoor jij vet gaat verbranden.

Begin met 16 uur vasten per dag

Over het algemeen geldt dat je een minimum van 16 uur vasten aanhoudt. Het moment kun je helemaal zelf inrichten. Eet je liever in de ochtend? Dan zou je bij de Lean Gains om 10.00u kunnen beginnen met eten en om 18.00u stoppen. Eet je liever wat later? Dan kan je van 14.00u tot 22.00u doen.

interval vasten

Misschien begin je om 14.00u met eten en stop je om 20.00u. Dan heb je het Super Goede Gave Luuk Dieet gehanteerd en 6 uur voor jezelf gecreëerd om te eten en stop je de extra 2 uur in je tijdsvak voor vasten. Het kan allemaal. Hou alleen wél je discipline in de gaten. In het begin zal het wennen zijn en niet altijd makkelijk. Hier kan ik talloze gezegden tegenaan gooien. Uiteindelijk wil en bepaal je het zelf.


De vormen van vasten uitgelegd

De basis van vasten ken je nu. Je vast zodat je vet gaat verbranden en wanneer je vet verbrand ga je afvallen. Simpel. De methoden Lean Gains, Eat-STOP-Eat en The Warrior Diet zal ik nu uitgebreider behandelen. Hierin behandel ik ook voor een deel waarom vasten zo goed is naast het vet verbranden en ontkracht ik wat mythes.

Lean Gains

De vorm van vasten die ik op dit moment volg is de variant Lean Gains. Lean Gains stelt dus dat je niets eet (vast) in een tijdsvak van 16 uur en eet in een tijdsvak van 8 uur.

Ik begin bijvoorbeeld om 11.00u met eten en 8 uur later hou ik op om 19.00u. Voor 16 uur eet ik dan niet waarop het weer 11.00u de volgende dag is en ik weer lekker ga eten.

Op dit moment is mijn dagelijkse behoefte aan energie ongeveer 3.000 calorieën. Ik zorg er voor dat ik die binnen die 8 uur binnen krijg. Ik sport net voordat ik kan eten, waardoor mijn lichaam vrij snel voeding krijgt wanneer het nodig is en de energie de goede kanten op gaat.

Het sporten op een lege maag is wennen. Het zal wellicht ook 'tegennatuurlijk' aanvoelen. De meeste mensen in de fitness wereld zeggen dat je NOOIT op een lege maag mag sporten, 'omdat dan je spieren verbranden bladiebla'. Ik ben er aan gewend en ik wil niets anders meer. Het zal per persoon verschillen.

Groeihormonen
interval vasten

Je lichaam maakt groeihormonen aan bij een vorm van fysieke stress. Door te gaan sporten stel jij je lichaam bloot aan deze fysieke stress. Je lichaam maakt onder andere groeihormonen aan om het zichzelf sterker te maken. Dit gebeurd ook bij 'stress door ondervoeding' (nutritional stress). Als je sport in gevaste staat (wanneer je dus niet hebt gegeten), levert dat dubbel resultaat op voor de gezonde mechanismen in je lichaam. 

Zie deze link voor de wetenschap. Denk bij het woord groeihormonen niet aan anabolen bodybuilders. Groeihormonen heb jij nodig voor allerlei processen in je lichaam. Check deze link. In het stuk dat volgt over The Warrior Diet ga ik hier meer over vertellen.

Eat-STOP-Eat

Eat-Stop-Eat door Brad Pilon. Zoals ik eerder zei, houdt Eat-STOP-Eat in dat je twee keer per week voor 24 uur niets eet. Dit heb ik ook gedaan naast de methode Lean Gains op twee dagen dat ik niet ging trainen. Ik hield mij dus standaard aan het Lean Gains principe en soms gooide ik er een 24 uurs vast tussendoor om de vetverbranding te boosten.

24 uur niets eten is goed te doen. Zoals ik al eerder zei is het wennen. Je lichaam zal de eerste keer ook protesteren, omdat het gewend is altijd eten binnen te krijgen. Eten en vaak ook het type eten dat het lichaam totaal niet nodig heeft of in veel mindere mate. Denk aan suiker en de welbekende hunkering ernaar als je aan het 'afkicken' bent.

The Warrior Diet

De volgende variant is The Warrior Diet. Ik identificeer mij graag met een krijger en door dit dieet voel je je ook letterlijk zo, want ernaast train je gewoon.

Het principe

De persoon die op dit Warrior Diet principe zijn stempel heeft gedrukt, heet Ori Hofmekler. Het principe is heel simpel, je eet in een tijdsvak van 4 uur op een dag en de rest van de dag (20 uur) eet je he-le-maal niets. Het idee van Ori ... de oertijd!! Yes, je leest het goed. Ik zal het even uitleggen.

Als je in Google intypt 'how long do humans exist' geeft het je grofweg 200.000 jaar. Wij bestaan volgens Google en ook meerdere bronnen zo lang. Als je echter gaat kijken naar onze huidige samenleving, onze huidige normen en waarden en hoe wij leven, dan is dát nog niet zo heel erg lang.

Evolutie

Denk maar eens aan hoe lang wij de mogelijkheid hebben tot autorijden, televisie kijken, dat we internet hebben en dat we onze hongerige behoeften in no-time kunnen bevredigen. De eerste vormen van elektriciteit kwamen van Thales ongeveer 2600 jaar geleden en pas sinds het jaar 1879 maken we solide gebruik van elektriciteit om maar even een voorbeeld te noemen. De sociale manier waarop we leven met alle luxe die we hebben gekregen, is maar een fractie van de tijd dat we bestaan.

Ori Hofmekler gaat uit van onze primitieve instincten en de evolutionaire werking van ons lichaam. Het is ons instinct dat in 200.000 jaar on onze genen en D.N.A. is ingesleten. Door de evolutie in al die jaren zijn wij geworden zoals we nu zijn. We gingen namelijk lang geleden nog jagen op ons eten. Voedsel was een behoorlijke taak om te krijgen en als dit niet lukte, moest het de volgende dag of de dag daarna ... Eten moeten we allemaal. Garanties dat je binnen 5 minuten eten hebt, had je toen niet.

interval vasten
Het natuurlijke proces van eten vinden

We werden wakker en gingen op pad en op zoek naar eten. Ervan uitgaande dat dit gebeurde zodra het licht werd, kon het wel een poos duren voordat de buit voor de hele groep compleet was. Hoe meer er vanuit de jacht meegenomen kon worden, hoe beter. Het kon dus wel enige tijd duren voordat de tocht naar huis werd gemaakt. Het jagen werd dus in een 'tijdsvak van vasten' gedaan. Onbewust werd dit dus een natuurlijk proces. Een chocoladereep kon je toen niet even snel bij een tankstation halen.

Als de buit compleet was, werd de tocht naar huis ingezet en werd het eten bereid door de mensen van de groep. Wat geconserveerd kon worden, werd geconserveerd. De rest werd opgegeten. Bijvoorbeeld in een tijdsvak van 4 uur ... Toen weer naar bed op je berenvelletje, knuffel, kus en de volgende dag werd hetzelfde gedaan.

Nu hebben we de supermarkt

Nu gaan we dus naar de supermarkt. De meeste mensen hebben de zekerheid dat ze te eten krijgen, dus we maken ons nu zorgen om andere dingen ... de batterij van mijn laptop is bijna leeg en ik heb koffie die koud wordt ... ik weet ook nog niet of ik chocolade ijs of vanille ijs als toetje neem vanavond ... Daarom zijn er ook zoveel mensen dik. Men rijdt bijvoorbeeld met de auto een benzinestation in om te tanken (lopen hoeft al niet meer) en we doen een greep in het snoeprek dat naast de kassa staat. We werken een bom aan suikers/calorieën/ energie naar binnen dat wij niet nodig hebben op dat moment, maar wel wordt opgeslagen in ons lichaam. 10.000 jaar geleden was het een zeldzame keer dat er honing werd gevonden om van te snoepen.

We eten meer dan wat we nodig hebben

Nu werken wij er vaak ook een stevig ontbijt in op basis van bijvoorbeeld brood of havermout of muesli. We worden verteld dat een stevig ontbijt een goed begin van de dag is. Vervolgens nemen wij voor de lunch een stevige lunch met meestal brood (wij Nederlanders houden van onze boterhammetjes). Dit wordt afgesloten met een avondmaal bestaande uit aardappelen, vlees en groenten (of van dien aard).

Het 'probleem' is echter: Tegenwoordig ga je naar school of naar kantoor waar je in feite de hele dag zit. De energie die jij via je voeding hebt binnen gekregen, verbruik jij dus niet volledig. Je eet vaak een soort maaltijd en in hoeveelheden die helemaal niet nodig zijn. Het gevolg: JE KOMT AAN.

Stress is een goeddoener

Ori Hofmekler, de schrijver van het boek The Warrior Diet, stelt dat onder andere stress hier een goeddoener is. Rhonda Patrick, al eerder genoemd in het artikel over naar de sauna gaan kan dit beamen. Hier heb ik het niet over mentale stress, zoals depressies maar fysieke stress. Ori stelt zelfs dat te weinig stress slecht is voor de gezondheid. Goede stress heb je nodig om bepaalde mechanismen in je lichaam te activeren. Denk aan 'heat shock protein' en 'universal stress protein'. Dit is bijvoorbeeld de stress die je oploopt als je lichamelijk inspanning levert, zoals naar de sportschool gaan. Je lichaam stressen zorgt dus voor de aanmaak van deze proteïnen.

Hofmekler introduceerde 'stress door (onder)voeding' (nutritional stress). Dit houdt in dat je op regelmaat je lichaam onder stress zet door even niet te eten. Hierdoor moet je lichaam een mechanisme/proces aanspreken dat de meeste mensen niet of nauwelijks ervaren. De meeste mensen eten namelijk de hele dag door en hebben nooit ervaren hoe het is om te functioneren op een lege maag voor 24 uur. Het enige dat je tot je mag nemen is water. Je begrijpt dat hier nul calorieën in zitten.

Het maakt je sterk en weerbaar

Het resultaat is veel meer dan alleen vet verbranden. Het vrijkomen van de voorgenoemde 'heat shock protein' en 'universal stress protein' brengt veel meer goede dingen met zich mee. Ik citeer: "The end result is increased resistance to the stressful condition making this a type of biological defence mechanism." Door het stressen, wordt je lichaam dus sterker. Zie je de connectie? Naar de sportschool gaan, je lichaam stress, sterker worden?

Ik citeer nog een keer: "Therefore, HSP's (Heat Shock Proteins) may be useful for increasing the effectiveness of cancer vaccines." Je lichaam onder stress zetten zou dus zelfs kunnen bijdragen in het voorkomen van kanker. Iets dat Rhonda Patrick ook noemde waar ik in het artikel over sauna-gebruik over vertel.

Goed, ik dwaal een beetje af van het aspect interval vasten, vet verbranden en afvallen. Desalniettemin is het interessante stof om eens in te verdiepen.

De werking

Ons lichaam is een overlevingsmachine. Fluistermodus aan: vroeger wist je lichaam namelijk niet of je de volgende dag te eten had en het moest wel kunnen overleven. Evolutie ... gotta love it. Het overschot aan energie dat je met je voeding binnenkrijgt, wordt als vet opgeslagen in je lichaam. Je ingesleten evolutionaire instinct kan niet in de toekomst kijken. Het weet niet dat jij de volgende dag gewoon weer lekker te eten krijgt.

Met alle impulsen die we krijgen via marketing dat op voeding is gericht, hebben we ons laten wijsmaken dat we zoveel eten nodig hebben. De voeding die on nu wordt aangeboden is zo gemanipuleerd met van alles en nog wat, zoals suikers, dat we verslaaf zijn geraakt aan een hoeveelheid suiker waarvan we maar een fractie op een dag echt nodig hebben.

Wil je trouwens meer weten over hoe de voedselgiganten jou verslaafd hebben gemaakt aan bepaald eten? Dan raad ik je het boek hieronder aan. 

Klik op de link en haal 'm nu binnen

Mijn persoonlijke ervaring

Deze variant van vasten heb ik een tijd gedaan en het werkte voor mij. Ik moest alleen terug naar de Lean Gains methode. Met andere woorden; ik moest het tijdsvak waarin ik at groter maken. Door het werk dat ik deed als hovenier raakte ik vermoeid en moest het tijdsvak van voeding vergroten naar 8 uur in plaats van 4 uur. Het Warrior Diet volgde ik vooral toen ik kantoorwerk deed en dus weinig hoefde te bewegen. Het was een ideale uitkomst. Vet verbranden terwijl je werkt. Drink hierbij veel water en thee.


Tot slot

Tot slot in dit artikel over interval vasten ga ik met jullie wat onderwerpen behandelen die omstreden zijn. De uitspraken zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Daarentegen worden de uitspraken ook niet wetenschappelijk weerlegd.

Broodje aap en Bro Science

In het verleden heb ik een klant te coachen gehad die met een heel apart verhaal aan kwam zetten. Hij kwam met een uitleg dat je op een dag 5 tot 7 keer moet eten. Op deze manier 'hou je namelijk je verbrandingsmotortje op gang' en 'dat vet dan niet wordt opgeslagen, omdat je metabolisme op gang is gebracht en blijft.' Het blijkt dat veel mensen dit denken.

Maak je geen zorgen. Die metabolisme blijft wel doorgaan en dat 'verbrandingsmotortje' ook wel. 

interval vasten

En dat vetverhaal; als jij vrolijk door blijft eten, kom je aan. Je lichaam slaat namelijk een overschot aan calorieën op. Je komt aan! Wat je niet eet en niet verband, wordt opgeslagen.

Het gezegde dat je 5 tot 7 keer op een dag moet eten, is nergens wetenschappelijk bewezen, maar wel iets dat de meeste mensen nu geloven. Het is ook niet logisch als je het bekijkt van een evolutionair oogpunt. We hebben nooit 5 tot 7 keer op een dag hoeven eten en we konden het ook niet eens, omdat die mogelijkheid er toen nog niet eens was.

De wereld van bodybuilding

De mythe van 5 tot 7 keer op een dag eten komt onder andere uit een extreme hoek bodybuilding. In deze hoek wordt voornamelijk steroïden gebruikt. Deze mensen groeien zo hard, dat ze door meerdere malen per dag eten pas aan hun calorieën kunnen komen die ze nodig hebben om zo hard te kunnen groeien. Jij hebt dit dus niet nodig.

Als jij vet wil verbranden, dan zul je minder calorieën binnen moeten krijgen dan je per dag nodig hebt. Als je die calorieën (ik pak even 2.000 calorieën) in de vier uur binnen krijgt en de rest van de dag niet, dan gaat je lichaam in de overige tijd op een gegeven moment vet verbranden. Je lichaam krijgt namelijk de energie tijdens de vast periode niet binnen via je voedsel. Je lichaam gaat nu energie winnen uit je vetreserves. Daar is ons lichaam op gebouwd!

Misschien is interval vasten niets voor jou

Misschien ben je, na het écht geprobeerd te hebben, er achter gekomen dat vasten niets voor jou is. Dat kan.

In dit geval, als je hier baat bij hebt, zou je 5 keer op een dag kunnen eten. Zorg er dan alleen wel voor dat je niet teveel calorieën binnenkrijgt. Als jij dus bijvoorbeeld 1.500 calorieën per dag maximaal binnen mag krijgen om te gaan afvallen, dan zal je die 1.500 moeten verdelen over 5 maaltijden. Per maaltijd mag je dus maximaal 300 calorieën binnenkrijgen. Dit heb je binnen met bijvoorbeeld een broodje zalm. De zalm op het broodje is al goed voor ongeveer 300 calorieën. Als je dan nog brood erbij neemt dan kom je boven die 300 calorieën uit. Hetzelfde geldt voor 1 kroket en daarbij mag je dan geen brood en saus, want dan zit je al over die 300.

Ik hou van grote maaltijden

Persoonlijk hou ik van een grote maaltijd die ik twee of drie keer per dag kan eten. Het geeft mij de voldoening die ik nodig heb op dat moment. Ik wil mijn honger weg hebben en niet lichtjes stillen met een banaan en een bakje kwark of iets dergelijks. Ik hou van iets substantieels. Misschien dat ik met die twee of drie grotere maaltijden wel een klein beetje boven mijn toegestane hoeveelheid calorieën kom, maar who cares; ik val af omdat ik mezelf in een langere staat van vetverbranding hou door interval vasten.

Je spieren

Uit dezelfde hoek van '5 tot 7 keer op een dag eten' hoor ik ook vaak dat 'anders je spieren gaan verbranden in plaats van vet'. Dat is natuurlijk de grootste onzin ooit. Welk natuurlijk organisme, waarin overleven naast voorplanten het belangrijkst is voor het voorbestaan, ontwerpt een mechanisme dat het spieren zou verbranden in plaats van vet ... Dat zou dus inhouden dat je in je zoektocht naar voedsel op een gegeven moment niet meer zou kunnen lopen omdat je geen spieren meer hebt. WAT RAAR! Daar is juist je vet voor!

Volgens de personen die dit beweren zouden je spieren al achteruit gaan als je niet de dag begint met eten maar met bijvoorbeeld cardio of krachttraining. Je hebt het vast weleens gehoord. Om zogezegd spierafbraak tegen te gaan bestaan er zogenaamde amino zuren oftewel BCAA's. Hier kom ik zo op terug en je hebt ze niet nodig via supplementen.

Spieren heb je nodig om te kunnen overleven. Vluchten, jagen etc. Als je spieren zouden verbranden kan je geen eten zoeken en ga je dood. Wat raar om te denken dat je spieren verbranden! Kijk, als je echt uitgehongerd bent en twee weken niet hebt gegeten, dan kan ik mij voorstellen dat je lichaam maatregelen gaat treffen om je vitale organen te beschermen en dus alles uit de kast haalt aan reserves om dat te bewerkstelligen. In dit geval ben je meer dood dan levend en zou ik de ambulance bellen in plaats van nog even snel wat cardio te doen.

Interval Vasten voor Vrouwen

Daarnaast gaat er een gerucht rond dat interval vasten niet voor vrouwen zou zijn weggelegd. Bij vrouwen zou er namelijk storingen in de hormoonhuishouding kunnen voorkomen.

Ik heb het eens opgezocht en veel vrouwen hebben baat bij interval vasten. Het klopt ook dat het niet voor ELKE vrouw is weggelegd, net als dat voor mannen zo is. 

Een vriendin van mij heeft gehad dat ze een keer een menstruatieperiode oversloeg. Het viel haar op toen ze een verandering aanbracht in haar routine; ze ging ineens 4 keer in de week sporten en lette op een strikt dieet. Zonder dat ze het wist had ze onbewust interval vasten toegepast door simpel haar ontbijt over te slaan, te gaan sporten, verlaat te ontbijten en na 18.00u niet meer te eten.

Nu dit bij meerdere vrouwen is gebeurd, gaan mensen zoeken naar negatieve kanten (zoals met alles praktisch gebeurd). Wellicht dat vrouwen bang werden van het fenomeen dat ze niet menstrueerden en stopten met vasten, omdat ze dachten dat het fout ging. Uit ervaringen van andere vrouwen blijkt dat je lichaam moet wennen aan een nieuwe routine dan blijven bij de gewende routine die er door de maatschappij met de paplepel ingegoten wordt en JOU nog niet heeft geholpen met afvallen.

De supplementen industrie

Dit gezegd hebbende brengt mij bij de supplementen industrie (supplementeren betekent aanvullen). Denk hierbij bijvoorbeeld aan de eiwit shakes of de amino zuren. En denk ook aan de vele dieetprogramma's die zeggen dat je 5 maaltijden moet eten op een dag, "waarvan 2 maaltijden in shake vorm moeten zijn van Anti-Dikword B.V. met hun geniale nieuwe eiwit shakes."

Ik wil hier niet al te diep op ingaan, maar kijk. De supplementen industrie is gigantisch. Ze willen veel supplementen verkopen en spelen daarbij in op een mannendroom om gespierd te worden en een vrouwendroom om slank te blijven. Mensen hebben over het algemeen de neiging gekregen om iets zo snel mogelijk te willen, met zoveel mogelijk resultaat en zo weinig mogelijk moeite.

De angst voor spierafbraak

Er komt een eiwit shake op de markt dat zogezegd een snelle ontwikkeling van de spieren kan bewerkstelligen en bovendien komt er een poedertje op de markt dat spierafbraak voorkomt, want sportende mannen willen geen 'verbrandende spieren', daar zijn ze als de doods voor.

interval vasten

De fabels over spierafbraak heersen er immers, maar niemand kan het bevestigen of ontkrachten. Dus neemt maar het zekere voor het onzekere en koopt men die troep, omdat men denkt dat het helpt.

Glossy bladen bijvoorbeeld verdienen aan hun bladen en de constante verkoop. Om die reden moet er iets in die bladen staan. Ik noem het vullen. Dit zijn advertenties, maar ook tekst. Er wordt tekst geschreven. Vaak wordt deze tekst gejat of 'voorgeschreven' zodat het voldoet aan een manier van verkopen. De tijd om wat geschreven wordt te toetsen is er niet echt omdat over een maand alweer een nieuw blad met onzin in de schappen moet verschijnen. Kijk maar eens naar Je Men's Health of je Women's Health abonnement. Hoe vaak wordt er iets in geschreven dat niet in de herhaling valt van de voorgaande edities?

Laat van je horen!

Heb jij ook ervaring met vasten? Zou je graag meer willen weten? Laat hieronder een bericht achter en breng ons op de hoogte!

Luuk

Al op vroege leeftijd is Luuk geboeid door sport. Zijn pad verliep van voetbal tot roeien en van motorcross tot fitness. Gedurende dit pad is Luuk erachter gekomen dat er veel informatie op het internet beschikbaar is dat mensen verward. Deze verwarring staat mensen in de weg om hun eigen doelen te behalen en dat moet maar eens afgelopen zijn. Met heldere woorden en een nuchtere houding, helpt hij jou je doelen te bereiken.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: